Partner wydania:
czytaj ten artykuł
Posiłek przygotowany na bazie "gotowca" z torebki nie musi być bezwartościowy. Ma być szybki i mniej pracochłonny, ale może być także zdrowy. Wszystko zależy od nas.

Nawet jeśli mamy niewiele czasu na gotowanie, nie musimy rezygnować z pełnowartościowych, pożywnych i zdrowych posiłków. Wystarczy uprościć sobie niektóre kuchenne czynności i postawić na dobrej jakości produkty.
Chcąc oszczędzić na czasie przygotowując np. gulasz czy lasagne, które trudno zaliczyć do dań, które od podstaw zrobimy w kilka minut, zaopatrzmy się w dobry, gotowy sos. Dobry czyli oczywiście smaczny, ale także naturalny. Dokładnie przeczytajmy listę składników umieszczonych na torebce i zwróćmy uwagę, by znajdowały się tam tylko te składniki, których sami planowaliśmy użyć. Będą to suszone warzywa, zioła i dodatki, jak mąka czy przyprawy. Unikajmy tych, które zawierają konserwanty, aromaty smaku i inne tego typu "ulepszacze".


Jeśli mamy w ręku dobry sos - połowa pracy za nami. Pamiętajmy jednak, że nie jest to gotowy posiłek, który, jak zupkę w proszku, należy zalać wodą i gotowe. Sos to baza, na której stworzymy cały obiad. Uważnie dobierzmy więc pozostałe składniki.

Z całą pewnością tym co doda naszemu daniu zarówno smaku, jak i witamin są świeże warzywa. Choć w gotowym sosie znajduje się już wiele suszonych, świeże, podane w większych kawałkach będą przyjemnie chrupały pod zębami, dodadzą naszej potrawie koloru i dostarczą jej dodatkowej porcji składników odżywczych. Przede wszystkim sprawią, że posiłek będzie zawierał sporo błonnika, którego suszone warzywa z torebki zawierają bardzo niewiele.

Wybór odpowiednich warzyw to kwestia indywidualnych upodobań i oczywiście tego, jakie danie przygotowujemy. Jeśli nie mamy czasu na długotrwałe ich przygotowywanie - obieranie i obróbkę termiczną, możemy wzbogacić sos warzywami mrożonymi. Ich przygotowanie wymaga mniej czasu, a zimą często zawierają znacznie więcej cennych składników, niż świeże, które zostały zebrane niedojrzałe, by nie zepsuły się w transporcie, albo były uprawiane w sztucznych warunkach.

O ile nie przygotowujemy dania wegetariańskiego, kolejnym ważnym składnikiem posiłku jest mięso. Wybierajmy chude, najlepiej drobiowe, zwracając też uwagę na informacje na etykiecie, dotyczące sposobu hodowli. Mięso od zwierząt z hodowli ekologicznych, które mają dostęp do wolnego wybiegu i są karmione wyłącznie naturalną karmą, będzie najlepszym wyborem. Ważny jest też sposób obróbki. Jeśli zależy nam na zdrowym i dietetycznym posiłku zrezygnujmy raczej ze smażenia. Lepiej ugotujmy je na parze, uduśmy - wcześniej ew. króciutko podsmażając albo upieczmy.

Żeby posiłek był sycący, nasz warzywny sos, z mięsem lub bez, musimy oczywiście z czymś zaserwować. W przypadku gulaszu najlepszym wyborem będzie kasza. Jest nie tylko bardzo zdrowa, ale też idealnie pasuje do tego dania. Wybór jest ogromny, a każdy gatunek ma nam wiele do zaoferowania. Za jedną z najzdrowszych uważana jest kasza jęczmienna, ale jaglana, kuskus, gryczana i inne, niewiele jej ustępują.
Innym polecanym dodatkiem jest ryż. Najlepszy będzie dziki, brązowy, który nie został oczyszczony i pozbawiony w ten sposób cennych składników odżywczych. Biały ryż zawiera zdecydowanie mniej błonnika, jest też uboższy w inne składniki, co nie znaczy, że jest to produkt niezdrowy i bezwartościowy. Jeśli więc zdecydowanie wolimy biały ryż, albo taki mamy akurat w domu, spokojnie możemy go wykorzystać.

Sosy z torebki bardzo często wykorzystujemy do stworzenia rozmaitych dań makaronowych, jak spaghetti czy lasagne. Taki obiad z założenia nie trudno zaliczyć do niskokalorycznych, lekkich posiłków. Szklanka ugotowanego makaronu zawiera bowiem blisko 200 kalorii.
Nie znaczy to jednak, że dania z makaronem nie można zaserwować w zdrowszej i lżejszej wersji. Wybierzmy tylko odpowiedni makaron, przygotowywany z mąki razowej. Brązowy makaron z pełnego ziarna jest nie tylko mniej tuczący, ale także bogatszy w substancje odżywcze.

Jak widać obiad na bazie sosu z torebki może być nie tylko szybki i smaczny, ale także pełnowartościowy. Pamiętajmy tylko, by podać go z odpowiednimi dodatkami, a możemy mieć pewność, że choć gotujemy w pośpiechu, to nie zapominamy o zdrowiu.